Skanska tecknar femårigt partneringavtal i Vänersborg för 200 miljoner kronor

Skanska och det kommunala bostadsbolaget Vänersborgsbostäder tecknar femårigt strategiskt partneringavtal. Ordersumman uppgår till cirka 200 miljoner kronor.

Uppdraget är utformat som så kallad strategisk partnering och omfattar om- och påbygggnad av Vänersborgsbostäders 50- och 60-tals bestånd. Renoveringen av de 320 befintliga och påbyggnaden av de 65 nya lägenheterna beräknas starta i augusti i år och avslutas 2015-2016. – Ett långsiktigt samarbete där entreprenören kommer in i ett tidigt skede i byggprocessen ger oss bättre beslutsunderlag. Jag är övertygad om att detta tillsammans med en kontinuerlig kunskapsöverföring mellan parterna ger oss och våra hyresgäster energieffektiva bostäder med ökad tillgänglighet och hög kvalitet, säger Gunnar Johansson, VD, Vänersborgsbostäder. Lägenheterna kommer bland annat att stamrenoveras och förses med nya ytskikt, i några fastigheter få ökad tillgänglighet genom hissinstallationer och bygga på befintliga trevåningshus med ytterligare två våningar. Om- och påbyggnaderna kommer att ske med inriktning på energieffektivisering och miljöhänsyn. – Genom strategisk partnering effektiviserar vi, höjer kvalitén i byggprocessen och minskar kostnaderna, vilket stämmer bra överens med Skanskas affärsstrategi, säger Thorbjörn Lidvall, distriktschef på Skanska. Strategisk partnering är ett led i Skanskas arbete med att effektivisera byggprocessen och nå målet att bli Sveriges i särklass mest professionella byggföretag. Under byggtiden kommer Skanska att arbeta utifrån konceptet Grön Arbetsplats där bland annat belysning, uppvärmning och annan energianvändning anpassas för att vara så låg som möjligt. Dessutom ställs miljökrav på fordon och kemiska produkter, flaskvatten blir kranvatten och mycket annat. För ytterligare information, vänligen kontakta: Thorbjörn Lidvall, distriktschef, Skanska: 010-448 61 64 Gunnar Johansson, VD, Vänersborgsbostäder: 0521-26 02 65 Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska: 010-448 88 28 Direktnummer för media: 010-448 88 99 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.