Skanska tecknar hyresavtal för nytt huvudkontor på västra Kungsholmen i Stockholm

Skanska har tecknat ett tolvårigt hyresavtal för cirka 13 000 kvadratmeter kontor i den nya egenutvecklade fastigheten Olivin på västra Kungsholmen i Stockholm. Byggnaden är därmed uthyrd till cirka 55 procent. Uthyrningen är hänförlig till 2023. Skanska förväntas flytta in i sitt nya huvudkontor i det fjärde kvartalet 2026.

Västra Kungsholmen har under senaste tjugo åren utvecklats kraftigt och utgör numera ett av Stockholms mest attraktiva lägen för arbete och boende med goda kommunikationer, blandad bebyggelse och god service.  Lindhagenskvarteren, där kontorsbyggnaden Olivin ingår, utgör sista pusselbiten för att fullborda västra Kungsholmen och omfattar totalt cirka 90 000 kvadratmeter nya kontor.

Olivin kommer att certifieras med ambitionen att uppnå LEED Platinum och NollCO2. Delar av stommen planeras att byggas i trä och byggnaden har ett trivsamt entréplan med väl genomtänkta utrymmen för friskvård, cykelparkering med mera.

Byggnadsarbetet inleds under första kvartalet 2024 och kontorshuset planeras att stå klart under det fjärde kvartalet 2026.

För ytterligare information kontakta:

Jacob Birkeland, press och public affairschef, Skanska AB, tel 076 899 72 69

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 162 miljarder kronor under 2022. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 28 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.