Skanska tecknar hyresavtal med Mobilaris för nytt kontor i Luleå

Skanska ska utveckla och bygga en ny kontorsbyggnad, kallad EAST, på Östra stranden i Luleå. Hyreskontrakt för första etappen av kontorshuset är tecknat med Mobilaris AB som flyttar in när huset står färdigt i fjärde kvartalet 2021.

Under våren 2020 sätts spaden i jorden för Luleå EAST på Östermalm i Luleå. Kontorshuset utgör ett första steg i utvecklingen av Östra Stranden; ett strategiskt läge med närhet till kollektivtrafik.

EAST kommer att bli Skanskas mest hållbara kontorsprojekt i norra Sverige, till dags dato. Det blir en fastighet som följer Skanskas mål för nivå ”mörkgrönt” med låg energiförbrukning och huset försörjs genom solceller. På intilliggande parkering blir det gott om platser med laddstolpar för elbilar samt generösa cykelparkeringar. Under byggprocessen ligger högt fokus på att använda hållbara material och ämnen och inget byggavfall ska gå till deponi.

Kontorshuset får en yta på 3 500 kvadratmeter och utgör den första etappen, där Skanska har för avsikt att bygga fler hus när detaljplaneprocessen är färdig.

Mobilaris är ett Luleåbaserat företag inom telekom. Företaget har idag ett 60-tal anställda.

För ytterligare information kontakta:

Christoffer Björn, affärsutvecklare, Skanska Sverige, tel: 070-634 37 19

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 9 500 medarbetare. Intäkterna uppgick 2018 till cirka 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde cirka 1 900 nya hem.