Skanska tecknar kontrakt med ny förskola på Västermalm i Stockholm

I Skanskas nya bostadsprojekt Västermalms Atrium står det nu klart att en förskola med ett annorlunda koncept tar plats. Att Skanska satsar på att bygga förskolor i anslutning till bostadsprojekten är en naturlig del i rollen som samhällsbyggare.

Förskolan Kids2home är inte bara en vanlig förskola utan satsar även på att erbjuda barnfamiljerna hushållsnära tjänster. Lunch- och middagslådor, helg- och kvällspassning av barnen är exempel utöver den pedagogiska verksamheten som finns i anslutning till verksamheten.

Förskolan kommer att etablera sig i Skanskas nya bostadsprojekt Västermalms Atrium på nordvästra Kungsholmen. Där har en helt ny stadsdel tagit form de senaste åren. Med ett centralt läge har stadsdelen blivit mycket populär bland unga storstadsbor och barnfamiljer. I området finns det mesta man kan önska i form av shopping, restauranger, bra kommunikationer och närheten till vatten.

– Vi på Skanska arbetar med något vi kallar Living Area Design. Det står för skillnaden mellan att bara bygga ett hus och att skapa en miljö som är anpassad efter hur människor lever. Att vi kan erbjuda våra kunder och boende i närområdet närhet till barnomsorg är viktigt i det avseendet, säger Hansi Karppinen, projektledare Skanska Sverige.

För de barnfamiljer i huset som har ansökt om plats blir läget enastående. Bara att ta hissen raka vägen ner till bottenplan för att lämna av barnen. Även för andra boenden i närområdet blir förskolan ett välkommet inslag då förskoleplatser alltid är eftertraktade i innerstaden.

I projekt Atrium byggs även en fin och ljus innergård i olika nivåer och där en av terrasserna består av taket på det blivande dagiset. Här kommer det att finnas speciellt utformade lekmöjligheter i en spännande och trygg miljö. Markytan kommer att bestå av gräs samt mjuk gummiasfalt i glada och lekfulla färger.

För mer information om Atrium:

Kids2home: http://www.kids2home.se/hem/

Hansi Karppinen, projektledare, Skanska Sverige, tel: 010-448 13 29

Mia Trahn, presstalesman, Skanska, tel: 010-448 44 40

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.
I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2012 till cirka 28 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2012 cirka 1 200 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.