Skanska tecknar samverkansavtal för utbyggnad av SFR i Forsmark

Skanska har tecknat samverkansavtal med Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) gällande utbyggnad av det befintliga slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Avtalet omfattar en första fas med planering och projektering.

Befintlig SFR rymmer idag cirka 63 000 kubikmeter kortlivat låg- och medelaktivt driftavfall. Genom projektet tillkommer ytterligare lagringsutrymme på cirka 117 000 kubikmeter uppdelat på olika bergssalar.  Utbyggnaden är tänkt att förläggas på 120-140 meters djup i urberget, i nivå med den lägsta delen av befintligt SFR.

Projektet kommer att bedrivas i samverkan i två faser uppdelat i olika etapper.

För ytterligare information kontakta:

Anna Linder, Chef Stora projekt, Väg och anläggning, tel 010 448 04 96

Jacob Birkeland, press och public affairs-chef, Skanska AB, tel 076 899 72 69

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se..

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 8 000 medarbetare. Intäkterna uppgick 2022 till cirka 38 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 1 100 nya hem.