Skanska välkomnar bred politisk uppgörelse om Nya Karolinska Solna och ny svensk OPS-modell

Politikerna i Stockholms läns landsting har idag nått en bred överenskommelse om hur det nya universitetssjukhuset Nya Karolinska Solna ska genomföras. Lösningen innebär en optimerad kapitalstruktur och lägre kostnader för landstinget. Samtidigt skapas en ny, svensk OPS-modell som lägger grunden för ett ökat intresse för denna upphandlingsform i Norden.

– Det är mycket positivt att politikerna i Stockholms läns landsting nu har nått en bred och ansvarsfull överenskommelse om hur projektet ska genomföras. Nu går vi in i en ny fas där fokus ligger på att bygga och skapa ett nytt universitetssjukhus i världsklass, säger Skanskas VD och koncernchef Johan Karlström.

Överenskommelsen är en balanserad lösning inom ramen för den genomförda upphandlingen. Genom att landstinget tar en förändrad risk kombinerat med en effektivare kapitalanvändning för såväl landstinget som övriga investerare innebär överenskommelsen ett minskat lånebehov och därmed lägre räntekostnader. Precis som tidigare är det landstinget som bestämmer hur finansieringlösningen ska se ut och konsortiet Skanska och Innisfree som genomför finansieringen och investerar eget kapital i projektet.

Landstingsfullmäktige ska nu ta ställning till ett reviderat tilldelningsbeslut den 8 juni och under sommaren kommer byggarbetena för projektet att dra igång.

Överenskommelsen mellan politikerna i Stockholms läns landsting innebär också att grunden lagts för en ny, svensk modell av upphandlingsformen Offentlig Privat Samverkan, OPS. Här kombineras fördelarna av att privata aktörer till en allt väsentlig del bär riskerna för byggande och service, drift och underhåll och garanterar ett fast pris och en fast tidplan för projektet med att landstinget använder sina starka finanser för att optimera kapitalstrukturen.

– Det här är en version av OPS som är anpassad till den låga räntenivån och de starka offentliga finanserna i Sverige. Tillsammans med den breda politiska förankringen för Nya Karolinska Solna tror vi att det kan öka intresset för den här upphandlingsformen i Norden, säger Johan Karlström.

Uppdraget att designa och bygga sjukhuset uppgår till ca 14,5 miljarder kronor och kommer att inkluderas i orderingången när tilldelningsbeslutet har vunnit laga kraft och slutligt finansieringsavtal har tecknats.

En mer detaljerad beskrivning av projektet finns på landstingets hemsida www.nyakarolinskasolna.se och på Skanskas hemsida www.skanska.se/nyakarolinskasolna.

Peter Gimbe, presschef, Skanska, tel: 010-448 88 38, 070-543 88 38.
Per-Lennart Berg, presstalesman, Skanska, tel: 010–448 88 28.
Direktnummer för media, tel: 010–448 88 99.

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.