Skanska vinner upphandling om Domstolsverkets nya lokaler i Växjö i samarbete med Vacse

Skanska och Vacse har vunnit upphandlingen om Domstolsverkets nya lokaler i Växjö. Skanska utvecklar och bygger huset och Vacse blir långsiktig fastighetsägare när byggnaden står färdig.

Det nya huset blir fem våningar högt plus ett suterrängplan omfattande cirka 10 500 kvadratmeter och det har ritats av ON Arkitekter. Hyresavtal kommer inom kort att skrivas med Domstolsverket som här får nya lokaler för Tingsrätt, Förvaltningsrätt samt Mark- och miljödomstolen i Växjö.

Projektering av den nya byggnaden tillsammans med Domstolsverket vidtar under hösten och förutsatt att bygglov är på plats är avsikten att kunna påbörja byggnadsarbetena under andra kvartalet 2024.

För ytterligare information kontakta:

Marcus Ekelund, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB, tel 010 448 11 60

Maria Ronvall, regionchef, Skanska Sverige AB, tel 010 448 16 81

Olle Rundgren, Media Relations Manager, Skanska, tel 010 448 67 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se..

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 8 000 medarbetare. Intäkterna uppgick 2022 till cirka 38 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 1 100 nya hem.