Skanskas Bostadspanel: balkong är krav vid köp av lägenhet

Hellre balkong än en uteplats vid köp av lägenhet. Majoriteten vill inte ha inglasad balkong och den ska nås via vardagsrummet. Det visar undersökningen Skanskas Bopanel.

Skanskas Bopanel består av kunder och konsumenter som överväger att köpa en bostad. I undersökningen får de bland annat svara på frågor om trender på bostadsmarknaden. Enligt undersökningsresultatet är det väldigt få som vill bo i lägenhet utan balkong. Åtta av tio uppger att de har ett mycket stort intresse av att ha en egen balkong vid köp av en nyproducerad lägenhet. Därför har i stort sett alla Skanskas nyproducerade bostäder en balkong. Intresset av att bo längt ner i huset med tillhörande uteplats är däremot betydligt svalare. Endast 12 % föredrog det. – Barnfamiljer är de enda som särskiljer sig. Där kan 20 procent tänka sig en bostad med uteplats istället för en balkong. Det handlar inte bara om ökad yta, utan mer om tillgång till markkontakt och lite av radhuskänsla säger, Marika Nordström, marknadsanalyschef på Skanska Nya Hem. Från vardagsrum till balkong Precis som med trädgård till småhus och villor är det läget som är viktigast. 53 procent av respondenterna uppger att de helst önskar sig en balkong i sydväst-läge. Läget är till och med viktigare än storleken på balkongen uppger en fjärdedel. Endast en av tio är likgiltig inför balkongens läge. Det är inte bara balkongens läge som är viktigt för dem som ska köpa en lägenhet. Även vilket rum som ligger i anslutning till balkongen påverkar deras köpbeslut. – Nästan hälften önskar kliva ut på balkongen från sitt nya vardagsrum och en fjärdedel önskar göra detsamma från sitt kök. Däremot är det tydligt att sovrummet inte behöver ha en balkong. Endast en av hundra har det som önskemål, säger Marika Nordström. Inglasad balkong – nej tack I jämförelse med Finland, där en inglasad balkong står väldigt högt upp på önskelistan, är det färre som önskar sig detta i Sverige. En tredjedel av alla respondenter som deltog önskar sig inglasas balkong i sin nyproducerade bostad. Endast 17 procent av den yngre målgruppen uppgav det som ett önskemål. Väldigt få vill ha ett kalt betonggolv på sin balkong idag - bara fyra procent kan tänka sig detta. 36 procent av respondenterna önskar klinikergolv på balkongen och nästan hälften ha trätrall. Trätrall är extra populärt bland yngre (70%). Så ser här svenskarnas drömbalkong ut: • Balkong heller än uteplats i markläge • Balkongen ska ligga i sydväst-läge • Balkongen ska ligga i anslutning till vardagsrummet • Balkongen ska inte vara inglasad • Balkongen ska inte betonggolv utan trätrall Om Skanskas Bopanel Skanskas Bopanel är en undersökning som samlar in bostadsköpares erfarenheter och önskemål kring olika boendefrågor. Syftet är att få fram viktig information för att utveckla Skanskas nya hem. Den senaste undersökningen genomfördes den 26/2 till den 14/3 i samarbete med MarketDirection och 958 respondenter från hela Sverige medverkade. För ytterligare information, vänligen kontakta: Marika Nordström, marknadsanalyschef, Skanska Nya Hem, tel: 010 448 73 11 Niclas Strahner, pr-coach, Skanska Bostadsutveckling Norden, tel: 010 448 16 08 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.