Skanskas Bostadspanel: trädgårdens läge och skydd mot insyn påverkar bostadsköp

Trädgården är en viktig faktor vid bostadsköp. Placeringen ska helst vara bakom bostaden och i ett sydvästläge med en häck som skydd mot insyn. Det visar undersökningen Skanskas Bopanel.

Skanskas Bopanel består av befintliga kunder och konsumenter som överväger att köpa en bostad. I undersökningen får de bland annat svara på frågor om trender på bostadsmarknaden. Undersökningsresultatet visar att trädgården påverkar köpbeslutet stort eller mycket stort för majoriteten (58 %) av dem som ska köpa en ny bostad. Trädgårdens placering är viktigare än storleken. Den ska ligga i sydvästläge (55 %) och bakom bostaden (62 %). Däremot är det ytterst få som vill forma trädgården från grunden. Majoriteten (56 %) väljer istället en halvt färdigställd trädgård bestående av en gräsmatta och vissa planteringar. En tredjedel av de svarande vill dessutom ha hela trädgården färdigtställd, ner till minsta buske och anlagda uteplats. – Drömmen om en praktfull trädgård är i allra högsta grad levande när man ska köpa en ny bostad. Men däremot verkar fler och fler bostadsköpare komma till insikt om att det även kräver tid och engagemang som dagens tempo inte medger. Idealstorleken för en trädgård ligger runt 250 till 500 kvadratmeter även om det finns en viss skillnad mellan äldre och yngre, säger Marika Nordström, marknadsanalyschef, på Skanska Nya Hem. Älskade solstol Den allra viktigaste saken som svenskarna inte kan vara utan i sin trädgård är solstolen (57 %) samt ett praktiskt förråd (73 %). Insynsskyddet är ett måste för bostadsköparna och det ska helst vara en häck (46 %). Över en tredjedel av de tillfrågade är villiga att investera mellan 10 000 och 20 000 kronor i trädgårdsmöbler. En uppstickare är trädgårdsbelysning (55 %). Högt upp på önskelistan kommer även fruktträd (47 %) och bärbuskar (44 %) och man är villig att betala 5000 till 10 000 kronor för växter. Hatade ogräs Ogräset toppar den minst önskade saken i trädgården (44 %) och att behöva fixa med utemöbler. Ingen gillar vindsnurran eller det klassiska soluret som fick 0 % respektive 1 %. 11 % föredrar till och med trädgårdstomtar istället. – Det är uppenbart att trädgården är till för att umgås med familj och vänner samt fika och grilla mat i. Trots detta är det få som är villiga att betala extra för att få tillgång till olika kringtjänster när de köper en ny bostad, säger Marika Nordström på Skanska Nya Hem 33 % kan dock tänka sig få hjälp med trädgårdsrådgivning. 42 % vill ha hjälp med löpande skötsel av småsaker, som rensning av ogräs och gräsklippning. 47 % önskar hjälp med trädgårdsdesign med övergripande planeringshjälp. Endast 14 % av de svarande kan tänka sig en trädgårdsmästare som sköter om allt. Viktigaste trädgårdsfaktorer • Placering bakom bostaden • Färdigställd helt eller delvis • Sydvästläge • Insynsskyddad med häck • Plats för solstol • Tillgång till förråd Om Skanskas Bopanel Skanskas Bopanel är en undersökning som samlar in bostadsköpares erfarenheter och önskemål kring olika boendefrågor. Syftet är att få fram viktig information för att utveckla Skanskas nya hem. Den senaste undersökningen genomfördes den 26/2 till den 14/3 i samarbete med MarketDirection. 958 respondenter från hela Sverige medverkade. För ytterligare information, vänligen kontakta: Marika Nordström, marknadsanalyschef, Skanska Nya Hem, tel: 010 448 73 11 Niclas Strahner, pr-coach, Skanska Bostadsutveckling Norden, tel 010 448 16 08 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.