• Skanska Sverige/

Skanskas Framtidsdag i Stockholm: Hållbart företagande för en hållbar stad – Hur utvecklar vi Stockholm för framtiden?

Kan privata och offentliga aktörer tillsammans öka människors livskvalitet? Hur utvecklar vi Stockholm för framtiden? Och hur kan vi ställa krav för att skapa en hållbar samhällsutveckling? Det och mycket annat diskuteras under Skanskas Framtidsdag i Stockholm.

Under en intensiv förmiddag presenteras tankar och idéer på hur samverkan kan användas som ett redskap för att skapa ett bättre samhälle och öka människors livskvalitet. Vi lyssnar till vad Stockholm kan lära av Bristol för att skapa en bättre skolmiljö och inspireras av Örebro som ställt sociala krav i upphandlingar.

Panelsamtal: Hur kan vi ställa krav tillsammans för hållbar samhällsutveckling? Vi har ett gemensamt mål i samhället, livskvalitet, och hur vi når dit. Jan-Eric Sundgren, Senior Advisor, Volvo, Sarah McPhee, vd SPP och koncerndirektör Storebrand, Ardalan Shekarabi (S), riksdagsledamot, Anders Wijkman, Ordförande i Romklubben och Återvinningsindustrierna.

Medverkar gör även bl.a Johan Karlström, vd och koncernchef Skanska, Emma Ihre, ansvarig hållbart företagande Finansdepartementet, Amy Rader Olsson, Director KTH Centre for a Sustainable Built Environment och vinnarna av studenttävlingen Skanska Sustainable Cities Challenge med flera, som presenterar sina idéer och ger sin syn på hur samverkan kan bidra till högre livskvalitet.

Välkomna!

Tid: Tisdag den 25 mars, kl 08.00-12.00. För den som vill finns möjlighet att delta på efterföljande lunch och projektbesök.

Plats: Nya Karolinska Sjukhuset, NKS, Miljörummet.

Skanskas Framtidsdag är ett av Sveriges främsta forum för stadsutveckling och samhällsbyggande och vänder sig till politiker, studenter samt näringsliv. Framtidsdagarna arrangeras för sjunde året i rad.

För ackreditering vänligen kontakta: annika.svensson@skanska.se, senast måndagen den 24 mars, tack. Möjlighet till enskilda intervjuer finns.

För information om Skanskas Framtidsdag, program samt Skanska Sustainable Cities Challenge 2014, vänligen besök:

Louise Schenholm, projektledare, Skanska Sverige AB, tel 010-448 09 91

Annika Svensson, proaktiv press och pr-ansvarig, Skanska, tel 010-448 15 15

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.