Skanskas hyresgäster trivs bäst enligt Fastighetsbarometern

Skanska Fastigheter har utnämnts till bästa kontor av sina hyresgäster i kategorin medelstora bolag i årets upplaga av Fastighetsbarometern Kontor, där hyresgästers nöjdhet mäts av CFI Group och Fastighetsägarna Sverige.

Skanska Fastigheter har cirka 100 hyresgäster utslaget på totalt sex fastigheter under egen förvaltning i Stockholm, Göteborg och Malmö.  Vid halvårsskiftet uppgick uthyrningsgraden i snitt till 87 procent.

– Det känns ärofyllt och väldigt roligt att som relativt ny långsiktig fastighetsägare få denna utmärkelse. Det är ett fint bevis på det nära samarbete vi och våra servicepartners har med våra fantastiska hyresgäster. Processen och resultatet ger oss ökad förståelse för vad hyresgäster och dess medarbetares ser för behov och värden, säger Ida Granqvist portföljchef, Skanska Fastigheter.

Skanska har som ambition att etablera en långsiktig portfölj med högkvalitativa, hållbara och hälsosamma kontorshus till ett värde av 12-18 miljarder kronor i Stockholm, Göteborg och Malmö. I dag omfattar den egna förvaltningen kontorsfastigheterna Sthlm 01, Sthlm 04, Citygate, Hyllie terrass, Aqua och Epic.  Per halvårsskiftet uppgick portföljens värde till totalt 7,7 miljarder kronor.

– Vi är övertygade om att kontoret fortsatt har en avgörande betydelse för både individens och företagets framgång. Denna utnämning skapar verkligen energi och ytterligare nyfikenhet att tillsammans fortsätta utveckla framtidens lokaler som ger förutsättningar för en inspirerande arbetsdag, och därmed kreativitet, innovation och tillväxt, fortsätter Ida Granqvist.

Varje år deltar ett tjugotal av Sveriges största kommersiella fastighetsägare i Fastighetsbarometern där hyresgäster intervjuas via telefon eller digitalt via webbenkäter. Undersökningen möjliggör benchmarking och ökad kundinsikt. Vinnare koras i kategorierna; Kontor storbolag, Kontor medelstora bolag, Kontor små bolag, Årets NKI-förbättring och Fastighetsbarometern Butik.

För ytterligare information kontakta:

Ida Granqvist, portföljchef, Skanska Fastigheter, tel 010 448 13 17

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se..

Skanska är ett av världens ledande bygg- och projektutvecklingsföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 7 700 medarbetare. Intäkterna uppgick 2023 till cirka 31 miljarder kronor.