Skanskas kontorshus på Bassängkajen blir Malmös grönaste fastighet - först ut med LEED Platinum i Norden

Skanskas nya kontorshus på Bassängkajen på Universitetsholmen i Malmö blir först ut i Norden med en pre-certifiering på den allra högsta nivån, Platinum, enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED.

Samtidigt med beskedet om certifieringen av Bassängkajen står det också klart att även Skanskas kontorsprojekt i Gårda i Göteborg pre-certifierats på den högsta LEED-nivån. Skanska har därmed båda de två första fastigheterna i Sverige som nått den högsta nivån av miljöcertifiering enligt LEED. – Vi är mycket stolta över att Bassängkajen blir Malmös mest miljöriktiga kontorshus. Den tydliga miljöprofilen tillsammans med läget alldeles intill kajkanten i centrala Malmö blir attraktivt för nya hyresgäster. Malmö Högskola har redan bestämt sig för att flytta hit och vi möter intresse även från andra håll, säger Camilla Wieslander, Marknads- och transaktionschef på Skanska Öresund. Fokus på energieffektivitet och miljöhänsyn genomsyrar den nya kontorsfastigheten på Bassängkajen. En lång rad åtgärder gör att energianvändningen blir minst 25 procent lägre än Boverkets normer, vilket är kravet för en märkning enligt EU GreenBuilding. Som exempel kan nämnas att fastigheten enbart använder miljövänlig fjärrvärme och fjärrkyla och att stort fokus har lagts på att skapa energieffektiv ventilation och effektiv värmeåtervinning. Huset är också byggt med ett tätt och välisolerat klimatskal. För att nå den högsta nivån, Platinum, enligt miljöcertifieringen LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) har därutöver en lång rad åtgärder vidtagits för att förbättra fastighetens miljöpåverkan. Det handlar exempelvis om att elen tillförs från vindkraft, att ett grönt sedumtak lagts över merparten av taket, att endast certifierat trä används och att stor vikt lagts på inomhusklimatet med ökade luftflöden, fokus på material med låg emission och på att alla arbetsplatser får ta del av dagsljus och utsikt. En bidragande faktor till den låga miljöpåverkan är läget nära kollektivtrafik och den nya Citytunneln, som möjliggör för medarbetare och besökare att åka kollektivt. I huset finns också särskilda omklädningsrum och duschar för de som cyklar och det finns cyklar att låna för alla hyresgäster. Skanska erbjuder också hyresgästerna gratis energirådgivning som en del i vårt ”Green Tenant”-program. – LEED-märkningen gör det möjligt att direkt jämföra energi- och miljöprestanda mellan olika byggnader, såväl gamla som nya. Bassängkajen blir nu först i Malmö med denna märkning och tillsammans med Gårda i Göteborg först i Norden med den högsta nivån och är därmed det naturliga valet för företag som har höga miljökrav för sina lokaler, säger Camilla Wieslander. Kontorsfastigheten byggs i sju plan med garage i källarvåningen och kommer att omfatta totalt 16 000 kvm uthyrningsbar yta uppdelat i två etapper, varav den första omfattar 8 500 kvm. Första hyreskontraktet om 3 300 kvm har tecknats med Malmö Högskola. Lokalerna kommer att rymma Malmö Högskolas enhet Gemensam Förvaltning som fungerar som högskolans huvudkontor med rektor, centrala funktioner och studentservice. Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland. För ytterligare information, vänligen kontakta: Camilla Wieslander, Marknads- och transaktionschef, Skanska Öresund, tel. 010-448 32 89. Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38. Direktlinje för media: 010-448 88 99 Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.se Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2008 till drygt 30 miljarder kronor. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.