Skanskas miljöbilar trotsar nedgången

Skanskas årliga uppföljning av bränsleanvändningen i företagets etanol- och gasdrivna miljöbilar visar på en stadig ökning av användningen av miljöbränsle – tvärt emot den allmänna trenden i Sverige.

Enligt statistik från Svenska Petroleuminstitutet (SPI) har försäljningen av etanol/E85 minskat med cirka 70 procent från september 2008 till årsskiftet 08-09. Sannolikt är anledningen det lägre bensinpriset som gör det med ekonomiskt fördelaktigt att köra bilarna på bensin.

Skanskas årliga uppföljning av sina miljöbilar visar på en rakt motsatt trend och andelen miljöbränsle som tankats har hela tiden stigit. 2006 var 60 procent av bränslet i dessa bilar antingen E85 eller gas och 2007 steg andelen till 77 procent. Siffrorna för 2008 visar att hela 83 procent av bränslet var miljöbränsle.

– Mätningarna visar att våra satsningar och utbildningar i ECO-driving, miljövänlig och säker körning ger resultat. Det är glädjande att se att våra medarbetare sätter miljövärdena högt trots prisutvecklingen, säger Gunnar Jürss, Fleet manager på Skanska Sverige.

– Det är imponerande att Skanska tankar sina etanol- och gasbilar rätt till 83 procent, en högre andel än tidigare och en viktig signal till svenskt näringsliv att se till att deras bilar tankas rätt även när det kostar någon krona mer per mil, säger Jakob Lagercrantz, Gröna Bilisters ordförande.

Satsningen är en del av den mycket tuffa miljöbilspolicy som Skanska sedan årsskiftet 2007/2008 har infört för hela koncernen. I Sverige, där Skanskas miljöbilssatsning kommit längst, finns idag 323 miljöbilar, dvs. bilar som släpper ut mindre än 120g koldioxid per km. De allra flesta av dessa är etanol- eller gasbilar. Målet är att resterade cirka 60 bilar som inte är miljöbilar ska vara utfasade redan till halvårsskiftet i år.

För ytterligare information, kontakta:
Peter Gimbe, Presschef Skanska AB, tel: 08-753 88 99
Gunnar Jürss, Fleet manager Skanska Sverige AB, tel: 08-504 357 33

Om Skanska
Skanska Sverige är inriktat på byggande av bostäder, offentliga och kommersiella lokaler samt infrastruktur över hela Sverige. Enheten som har cirka 11 000 medarbetare hade 2008 intäkter på drygt 30 miljarder kronor. Skanska Sverige strävar efter att vara en förebild när det gäller lönsamhet, arbetsmiljö, miljö och affärsetik. I Sverige är Skanska också verksamt inom utveckling av bostäder och fastigheter. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.