Skanskas skånelänga blir ett passivhus

Skanska har byggt flera olika passivhus genom åren. Genom att satsa på ett egenutvecklat småhus baserat på passivhusteknik utvecklas ett av de mest energisnåla småhusen på marknaden.

Skanska tar ännu ett steg i sitt arbete med att minska energianvändningen och klimatpåverkan i de bostäder som utvecklas i egen regi. Öresund Green är namnet på Skanskas nya huskoncept som bygger på en modern version av en skånelänga byggd med passivhusteknik.

Huset som Skanska byggstartar utanför Malmö kommer att fungera som utvecklingsprojektets fullskaliga provhus under ett års tid. Själva huset är på ett och etthalvt plan, vilket bedöms vara en effektiv form, och 149 kvadratmeter med två takfönster och glasade dörrar i vardagsrummet.

– Öresund Green är Skanskas första egenutvecklade småhus baserat på passivhusteknik. Det ska vara enkelt att vara energieffektiv och huset ska dessutom ha samma goda arkitektur som de övriga husen i Öresund-familjen, säger Marcus Hedman, teknisk chef på Skanska Nya Hem.

Hög komfort
En viktig faktor vid utveckling av passivhus är mycket god isolerförmåga samt ett ventilationssystem med högeffektiv energiåtervinning. Stenhus är överlag bra på att lagra värme, absorbera ljud, och är dessutom en mycket fuktsäker konstruktion. Förmågan att lagra värme ger stenhus en jämnare inomhustemperatur än motsvarande trähus.

– Vi kommer att använda oss av ett nyutvecklat tjockare murblock som heter Leca Isoblock Rex, från Weber, när vi bygger alla ytterväggar på Öresund Green. Det nya murblocket kommer att bidra till att ge husets putsade murverk en mycket bra isolerförmåga. Vårt mål är att utveckla de energieffektivaste småhusen på marknaden och detta är ett av många viktiga steg, säger Marcus Hedman på Skanska Nya Hem.

Marcus Hedman, teknisk chef Skanska Nya Hem, tel: 010 448 60 26
Henrik Sundqvist, projektutvecklare Skanska Nya Hem, tel: 010 448 38 12
Niclas Strahner, pr-coach, Skanska Bostadsutveckling Norden, tel: 010 448 16 08

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.