Skolstart för Sveriges första tekniska gymnasium anpassat för byggbranschen

I morgon, onsdagen den 19 augusti, är det skolstart för det nya Skanskagymnasiet i Växjö. Den första gymnasieklassen består av 28 elever från olika delar av landet. Gymnasiet är det första i Sverige som är anpassat för blivande arbetsledare inom byggbranschen.

Intresset för programmet har varit stort och rektor Magnus Birgersson fick under våren in drygt 70 ansökningar. Den tre år långa utbildningen präglas av ett löpande samarbete med erfarna Skanska-medarbetare och programmet innehåller bland annat 15 veckors praktik på något av Skanskas många projekt. Dessutom erbjuds eleverna provanställning hos Skanska efter avslutade studier. – Det ska bli väldigt spännande och utmanande att vara med och utbilda byggbranschens framtida ledare. Vi kommer naturligtvis att följa utvecklingen av grönt byggande vilket känns naturligt då Skanskagymnasiet ligger i Växjö kommun, en kommun som ligger i framkant inom just detta område, säger rektor Magnus Birgersson. Målet är att eleverna ska få en gedigen utbildning med både byggämnen och kärnämnen. Genom att erbjuda ett skräddarsytt gymnasieprogram skapar Skanska en rekryteringsbas med kompetenta medarbetare inom områden där det i framtiden kommer att råda brist. Tanken bakom Skanskas satsning är att byggbranschen behöver attrahera fler unga människor. Genom en specialutformad gymnasieutbildning kan unga attraheras av att vara med att utveckla, bygga och underhålla den fysiska miljön för människor att bo, arbeta och resa i. För ytterligare information, vänligen kontakta: Magnus Birgersson, rektor Skanskagymnasiet, tel: 076-760 69 40 Per-Lennart Berg, presstalesman Skanska, tel: 010-448 88 28 Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99 Om Skanska i Sverige Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2008 till drygt 30 miljarder kronor. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.