Trelleborgare vinnare i Skanskas stora studenttävling

Integrera skolor i nedervåningen på befintliga bostadshus så kan energianvändningen minskas och gemensam infrastruktur utnyttjas dygnet runt. Det förslår Erik Widell från Trelleborg som vinner studenttävlingen Skanska Sustainable Cities med förslaget ”Kvarteret skolan”.

Konceptet som Erik Widell tagit fram tillsammans med Ulrik Montgomery går ut på att utnyttja befintlig infrastruktur för att minska markexploateringen. Genom att samutnyttja resurser så minskar energianvändningen och infrastruktur kan utnyttjas bättre.

– En lekpark i området kan exempelvis fungera som skolgård på dagen och som vanlig lekpark på kvällen, säger Erik Widell som läser till ingenjör vid Chalmers Tekniska Högskola.

Han tog emot priset igår på Skanskas kontor i Malmö. Det vinnande bidraget har röstats fram av en jury med motiveringen att bidraget är kreativt och genomförbart. Det är i många avseenden ett hållbart koncept som förenar flexibel yteffektivitet med främjande av aktiviteter och interaktioner i området.

Tävlingen Skanska Sustainable Cities Challenge, som arrangeras för fjärde året i rad, vänder sig till landets universitets- och högskolestudenter och är ett sätt för Skanska att söka nya idéer på hållbar samhällsutveckling. I år ställdes studenterna inför uppgiften att finna innovativa och kreativa idéer på hur Sveriges mest hållbara skola skapas, både i uppförandet och i användandet. Priset är bland annat en klimatkompenserad studieresa till New York.

För mer information om Skanska Sustainable Cities Challenge 2015: http://www.skanskasustainablecities.se

Annika Svensson, press- och pr-ansvarig Skanska AB, tel: 010-448 15 15

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Erik Widell, vinnare av Sustainable Cities, tel: 070-763 01 36

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2014 till drygt 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2014 cirka 1 700 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.