Tryggt område är absolut viktigast vid val av bostad 2030

September hör till en av de månaderna på året då flest går i tankarna att köpa bostad. Krav såsom öppen planlösning och närhet till grönområden är inte ovanliga men vad tror svenskarna kommer vara viktigt vid val av bostad om tio år? På topplistan hamnar tryggt område, bra kommunikationer och snabbt internet. Det visar Skanskas senaste undersökning.

Skanskas rapport Bopanelen 2030 – en rapport om framtidens hem, bygger på en undersökning genomförd av Kantar Sifo och lyfter frågor, trender samt utmaningar kring framtidens hem. I rapporten får svenskarna bland annat sia om framtiden och vilka faktorer de tror kommer vara viktigast vid val av bostad om tio år. Listan toppas av ett tryggt område. Hela 68 procent tycker det är absolut viktigast. Allra viktigast är det för kvinnor där 73 procent uppger att ett tryggt område är viktigast, jämfört med 64 procent av männen.

– Det är viktigt att människor kan känna sig trygga och trivas under lång tid i våra bostadsområden. Vi jobbar mycket med att skapa goda förutsättningar för trygghet och gemenskap i planeringen av bostadsområdet. En upplyst fotbollsplan, en löpslinga eller en odlingsplats i anslutning till ett bostadsområde kan bidra till trygghet och trivsel när fler möts och vistas ute. Det finns ingen standardlösning, utan det är viktigt att utgå ifrån de lokala förutsättningarna i varje projekt och område. Kommunerna kan bli ännu bättre på att efterfråga och värdera trygghetsaspekter, säger Roba Ghadban, chef för social hållbarhet på Skanska Sverige.

Unga mest positiva till miljöcertifierade bostäder

Vilka faktorer som kommer att värderas högt vid val av bostad om tio år skiljer sig mellan åldersgrupperna. Hela 21 procent i åldrarna 18 till 29 år uppger att den viktigaste faktorn är att bostaden är miljöcertifierad.

Topp fem – Här är faktorerna som kommer vara viktigast vid val av bostad om tio år

1. Tryggt område                                                              68 %

2. Bra kommunikationer och närhet till service                  60 %

3. Snabbt internet för det smarta hemmet                        36 %

4. Tillgång till egen parkeringsplats                                   35 %

5. Solceller                                                                       33 %

Bilaga: Undersökning från Kantar Sifo

Vilka av följande faktorer tror du kommer att vara viktigast för dig vid val av bostad om tio år? (Flervalsfråga, välj max 5 svarsalternativ)

Totalt 18–29 år 30–49 år 50–65 år
Tryggt område 68 % 72 % 74 % 61 %
Bra kommunikationer och närhet till service (t.ex. butiker, restauranger, vårdcentral) 60 % 61 % 56 % 64 %
Snabbt internet för det smarta hemmet 36 % 37 % 35 % 35 %
Tillgång till egen parkeringsplats 35 % 34 % 33 % 39 %
Solceller 33 % 31 % 29 % 37 %
Området har hög social status och pålitliga grannar 18 % 19 % 18 % 18 %
Hög säkerhet (t.ex. bemannad entré, grindsamhälle eller kameraövervakning i bostadshuset) 17 % 14 % 16 % 20 %
De flesta som bor i området är i samma livssituation (t.ex. barnfamiljer eller singelhushåll) 15 % 19 % 18 % 9 %
Stabil värdestegring på bostäderna i området  13 % 15 % 14 % 10 %
Eldrivna transportmedel som de boende kan nyttja (t.ex. elcyklar och elbilar) 12 % 9 % 10 % 17 %
Bostaden är miljöcertifierad (t.ex. Svanenmärkt, BREEAM eller Green Building) 12 % 21 % 9 % 11 %
Bostaden är multifunktionell (t.ex. att det går att använda eller hyra ut vissa delar som kontor) 4 % 4 % 4 % 5 %
Annat 3 % 2 % 3 % 2 %
Vet ej 3 % 2 % 4 % 4 %

För ytterligare information kontakta:

Jacob Birkeland, Head of Media Relations and Public Affairs, Skanska AB, tel +46 (0)10-449 19 57

Direktnummer för media, tel +46 (0)10 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.se.

Om Skanska

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har Skanska cirka 9 200 medarbetare. Intäkterna uppgick 2019 till cirka 41 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde mer än 2 000 nya hem.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Skanska i februari och mars 2020. Undersökningen är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd på länsnivå. Totalt har 2 306 personer i åldrarna 18–65 deltagit i undersökningen.