Två Malmöföretag finalister i Skanskas gröna tekniktävling

Två Malmöföretag tävlar om vinsten i Skanskas gröna tekniktävling Deep Green Challenge. Orbital Systems duschsystem som återvinner vatten och Desso som har utvecklat dammreducerande mattor. Vinnaren utses i finalen den 28 januari på Skanskas huvudkontor i Stockholm.

För att driva utvecklingen framåt inom grönt byggande är Skanska alltid på jakt efter den senaste tekniken. Deep Green Challenge är ett sätt att hitta ny grön teknik och engagerade samarbetspartners. Tävlingen är öppen för företag som har en produkt som kan hjälpa Skanska på vägen mot ett grönare samhälle.

Från Malmö är det två företag som har tagit sig in bland de tio finalisterna. Orbital Systems har utvecklat ett duschsystem som återvinner vatten under tiden användaren duschar. Grundidén kommer från ett examensarbete på Lunds Tekniska Högskola och ett samarbetsprojekt med NASA för rymdresor mot Mars. Den andra finalisten, DESSO, har utvecklat hållbara textilier och mattor som minskar mängden damm i inomhusluften.

– Det är väldigt intressanta lösningar båda två. Orbitals dusch sparar stora mängder vatten och energi och Dessos mattor består till mer än hälften av återvunnet material och förbättrar inomhusmiljön, säger Åse Togerö, utvecklingschef inom Hållbar affärsutveckling, Skanska Sverige.

Tävlingen är uppdelad i två klasser; husbyggnad respektive väg-och anläggning. Finalisterna gör upp om en prissumma om 50 000 kronor i respektive klass. Genom tävlingen hoppas Skanska hitta nya spännande tekniker att använda i kommande byggprojekt.

– Skanska kommer aktivt att försöka matcha de vinnande bidragen med lämpliga byggprojekt i Skanskas verksamhet, säger Åse Togerö.

Läs mer om tävlingen Deep Green Challenge: www.skanska.se/sv/Om-Skanska/Deep-Green-Challenge/

Åse Togerö, projektledare Hållbar affärsutveckling, Skanska Sverige, tel: 010-448 31 79

Direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Mehrdad Mahdjoubi, Orbital systems, tel: 073-530 38 77

Sandra Bengtsson, Desso, tel: 072-358 72 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2013 till cirka 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2013 cirka 1 600 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.