Unik teknik till nya Slussen

Skanska har vunnit sitt första projekt i ombyggnaden av Slussen. Uppdraget omfattar två nya avbördningsluckor som skall reglera Mälarens vattennivå. Det nya systemet kommer att med sin storlek och speciella teknik bli unik i sitt slag.

Luckorna byggs för att kunna reglera Mälarens vattennivå under kommande 100 år. De kommer att utrustas med flera tekniska finesser, exempelvis ett styrsystem för att mäta vattennivåer och vattenflöden.

– Vad vi vet har luckor med liknande funktion inte byggts på någon annan plats i världen, säger Markus Glaas, projektchef på Skanska.

Slussens nya avbördningsluckor kommer att bli cirka 35 meter breda och 7,5 meter höga. Bygget av den första luckan startar i början av 2018 för att finnas driftsklar vid årsskiftet 2018/2019. Hela projektet kommer att färdigställas till mitten av 2021.

Ordersumman är på 110 miljoner kronor.

Markus Glaas, Projektchef, Skanska Sverige, tel: 010-448 80 66

Eva Rosman, Kommunikationsansvarig, Stockholms stad, tel: 08-508 264 43

Mia Trahn, Presstalesman, Skanska, tel: 010-448 44 40

Skanskas direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2014 till drygt 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2014 cirka 1 700 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.