Anette Frumerie blir ny VD för Skanskas bostadsutveckling med målet att bli störst i Norden

Anette Frumerie blir ny VD för Skanska Bostadsutveckling Norden (Skanska RDN), Skanskas affärsenhet som utvecklar bostäder i Sverige, Norge och Finland.

Anette Frumerie tillträder omgående och har sedan maj i år varit vice VD inom RDN med ansvar för projektutveckling och byggande av nya bostadsprojekt i Norden. Dessförinnan kom hon från JM, där hon ingick i koncernledningen och under 17 år innehade en rad olika positioner.

– Utnämningen av Anette är en tydlig signal att vi nu ökar Skanskas ambitioner inom bostadsutveckling i Norden. Vårt mål är att bli nummer ett i Norden – såväl vad gäller antalet hem vi utvecklar som inom kvalitet och miljöhänsyn och energiprestanda. För att nå dit måste vi växa och utveckla både våra erbjudanden och vårt sätt att arbeta, säger Johan Karlström, Skanskas VD och koncernchef.

– Det är en spännande utmaning att få leda Skanskas bostadssatsning i Norden in i en ny fas. Den starka efterfrågan på marknaden i kombination med Skanskas finansiella styrka gör att vi nu satsar mer offensivt. Vi ska bli en mer kraftfull samhällsbyggare som kan gå in i tidiga skeden och ta större grepp och utveckla hela bostadsområden, säger Anette Frumerie.

Mer information om Skanskas tillväxtplaner inom bostadsutveckling ges i samband med att koncernens nya affärsplan och finansiella mål presenteras vid en kapitalmarknadsdag den 9 december i Stockholm.

Anette Frumerie efterträder Lars Björklund som nu går vidare till nya uppgifter i Skanska-koncernen. Han har arbetat i Skanska sedan 1990 i en mängd olika ledarroller, bland annat som regionchef inom Skanska Sverige.

– Lars har gjort ett utomordentligt arbete med att anpassa bostadsverksamheten efter det kraftigt förbättrade marknadsläget det senaste året. Han har lång erfarenhet, bred kompetens och goda ledaregenskaper som vi nu kan dra nytta av i andra delar av koncernen, säger Johan Karlström.

Skanska Bostadsutveckling Norden initierar och utvecklar bostadsområden för flerbostadshus och enfamiljshus. Affärsenheten hade vid utgången av september omkring 3 000 nya hem under produktion och har ca 350 anställda i Skanska Nya Hem i Sverige, Skanska Kodit i Finland och Skanska Bolig i Norge.

Tor Krusell, vice VD, Skanska AB, tel 010-448 88 47
Anette Frumerie, VD, Skanska Bostadsutveckling Norden,
tel 010-448 25 23
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 49.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2009 uppgick till 137 miljarder kronor.