Clay Haden utsedd till ny Business Unit President för Skanska USA Building

Report this content

Skanska har utsett Clay Haden till Business Unit President för Skanska USA Building från och med den 1 juni 2024. Haden tar över efter Paul Hewins som har meddelat att han går i pension.

Som Business Unit President kommer Clay Haden att vara ansvarig för den övergripande utvecklingen för Skanska USA Building. Det innefattar att fastställa strategin, att leverera på området hälsa och säkerhet, finansiell prestation, att utveckla en värdebaserad kultur samt att positionera verksamheten för långsiktig framgång. Han kommer att rapportera direkt till Richard Kennedy, Executive Vice President, Skanska Group.

– Clay är rätt ledare för nästa kapitel. Han är en strategisk, begåvad och innovativ ledare som, efter att ha tjänstgjort i USA Buildings seniora ledningsteam de senaste 14 åren, har en djup förståelse för vår verksamhet och vår organisation. Som både General Counsel och Chief Administrative Officer har Clay varit djupt involverad i att forma verksamheten till vad den är i dag. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans för att styra Skanska USA Building in i framtiden, säger Anders Danielsson, vd, Skanska.

Sedan han anslöt sig till Skanska 2006 har Haden haft en rad seniora positioner med utökade ansvarsområden; utnämnd till General Counsel 2009, medlem av Senior Leadership Team 2010 och Chief Administrative Officer 2016. Som General Counsel ansvarade han för juridiska funktioner samt riskhantering, Supplier Diversity. Som Chief Administrative Officer ansvarade han för olika funktioner och ledde många viktiga initiativ på nationell nivå som resulterat i bättre prestationer inom organisationen.

Innan han anslöt till Skanska var Clay partner hos den globala advokatbyrån Seyfarth Shaw LLP där han fokuserade på byggjuridik och processrätt.

Clay Haden innehar en Juris Doctor från Vanderbilt University School of Law samt en kandidatexamen i byggvetenskap från Arizona State University's Del E. Webb School of Construction.

– Jag är hedrad att fortsätta tjäna de fantastiska människor som finns i den här organisationen som ny Business Unit President. Vår framgång drivs av våra människor som arbetar hårt varje dag för att leverera exceptionella resultat för våra kunder. Paul Hewins sa ofta att det handlar om att bli bättre, bättre, bättre. Jag tror vi kommer göra just så genom att fortsätta utveckla högpresterande team av begåvade människor som är engagerade i våra kunder och våra värderingar, säger Clay Haden.

– Det här är spännande tider för Skanska i USA, och jag ser fram emot att arbeta med Clay för att bygga vidare på vårt positiva momentum. Jag vill också tacka Paul Hewins. Under sina 25 år med Skanska gjorde han verkliga och varaktiga bidrag som positivt påverkade många människors liv. Han lämnar efter sig ett fint arv. Vi har alla blivit bättre av hans ledarskap, partnerskap och vänskap, säger Richard Kennedy, Executive Vice President, Skanska.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.