Huvudbudskap Kapitalmarknadsdag 2019

Skanska har introducerat ett nytt mål för finansiell styrka, justerad nettoskuld. Det nya målet ersätter Skanskas tidigare mål för finansiell styrka, Operativa finansiella tillgångar/skulder. Med start 2019 ska den justerade nettoskulden inte understiga -9 miljarder kronor.

Skanskas befintliga finansiella mål i sammandrag:

•  Avkastning på sysselsatt kapital i Projektutvecklingen: ≥ 10%
  •  Rörelsemarginal i Byggverksamheten: ≥ 3,5
  •  Justerad nettoskuld: inte under -9 miljarder kronor
  •  Avkastning på eget kapital: ≥ 18%

Baserat på den förväntade utvecklingen i befintlig orderstock kommer Skanska sannolikt inte att uppnå målet för rörelsemarginalen i Byggverksamheten under 2019 och 2020.

André Löfgren, SVP Investor Relations, Skanska AB, tel +46 (0)10-448 13 63

Direktnummer för media, tel +46 (0)10 448 88 99

Denna information är sådan information som Skanska AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 mars 2019 kl. 07.30 CET.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle. Skanska erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.