Jonas Rickberg ny CFO och del av koncernledningen på Skanska

Jonas Rickberg har utsetts till finansdirektör, Chief Financial Officer (CFO), på Skanska Group. Han tillträder som Group CFO och ansluter till koncernledningen senast den 31 januari 2025. Jonas är för närvarande Group CFO och Executive Vice President på Scania Group och medlem i bolagets koncernledning.

Jonas har stor erfarenhet av finansiell strategi, bolagsstyrning och operativt ledarskap efter att ha tjänstgjort i varierande roller i olika geografiska områden. Innan Jonas kom till Scaniakoncernen, där han spenderade nära 20 år, tillbringade han fem år hos Volvo Cars. Han har en kandidatexamen i medicinsk vetenskap vid Karolinska Institutet i Stockholm och en civilekonomexamen vid Handelshögskolan i Göteborg.

– Som företag har vi ett starkt positivt momentum där vår nuvarande strategi tjänar oss väl. Jag är övertygad om att Jonas gedigna kommersiella erfarenhet och strategiska förståelse gör honom till ett värdefullt tillskott till Skanskas koncernledning. Han kommer att bidra väsentligt till vårt pågående arbete att utveckla framtiden inom vår verksamhet och branschen, säger Anders Danielsson, vd och koncernchef för Skanska.

– Jag ser verkligen framemot att börja på Skanska vid en så spännande tidpunkt på företagets resa. Tillsammans kommer vi att fortsätta bygga på företagets starka finansiella grund, samtidigt som vi fortsätter utmana branschen genom att utveckla vårt arbete med innovation och hållbarhet. Jag är fast besluten att se till att vi inte bara levererar värde till våra aktieägare utan också arbeta för att vi fortsätter bidra positivt till våra kunder och de samhällen vi verkar i, säger Jonas Rickberg, nyutnämnd Executive Vice President och Group CFO på Skanska.

I april 2024 meddelade Skanska att Magnus Persson lämnar bolaget efter att ha varit på Skanska i 18 år och varit medlem i bolagets koncernledning och Group CFO sedan 2018. Pontus Winqvist, idag Senior Vice President Group Corporate Finance and Control, kommer fr.o.m. 1 september att vara tillförordnad Group CFO tills Jonas tillträder.

Karolina Cederhage, Senior Vice president Communications, tel +46 (0)10 448 08 80

Jacob Birkeland, press och public affairs-chef, Skanska AB, tel 076 899 72 69

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.