Louise Hallqvist ny Senior Vice President Skanska Financial Services

Louise Hallqvist har utsetts till Senior Vice President Skanska Financial Services på Skanska AB. Hon tillträder sin nya roll den 1 juni 2022.

Louise har över 15 års erfarenhet från Skanska där hon haft olika roller kopplat till ekonomi och finans. Hon har en civilekonomexamen och kommer närmast från positionen som CFO i Skanska Sverige.

– Jag är mycket glad över att Louise tillträder rollen som SVP Skanska Financial Services. Louises breda finansiella förståelse samt hennes ledaregenskaper utgör en mycket god kombination för att fortsatt skapa en robust finansiell struktur, bedöma affärsrisk och skapa de bästa finansiella förutsättningar för vår affär, säger Magnus Persson, CFO Skanska AB.

– Jag vill passa på att tacka Therese Tegner för betydande insatser som chef för funktionen som nu Louise tar över ledarskapet för. Det är glädjande att Therese tar vidare steg i företaget som Executive Vice President Human Resources och jag ser framemot att arbeta med henne i koncernledningen, avslutar Magnus Persson.

– Det är med stor ödmjukhet och glädje jag tar mig an rollen. Jag har arbetat med Skanskas erbjudande och produkter utifrån olika roller. Struktur och processer vad gäller finansiella aspekter är grunden för goda affärsförutsättningar. I en osäker omvärld gör stabila finanser skillnaden. Jag ser framemot att ta mig an det arbetet med att fortsatt säkra detta med övriga kollegor, säger Louise Hallqvist, tillträdande Senior Vice President Skanska Financial Services på Skanska AB.

Louise Hallqvist efterträds av Pontus Winqvist som påbörjar rollen som CFO för Skanska Sverige den 1 juni. Pontus Winqvists roll som Managing Director Asset Management kommer den 1 juni tas över av Magnus Eriksson som idag arbetar som Executive Vice President Project Development baserad i USA.

Under övergångsperioden mellan 1 april och 1 juni verkar Nils Lundberg som tillförordnad chef för Skanska Financial Services.

Jacob Birkeland, Head of Media Relations and Public Affairs Skanska AB, tel 010 449 04 94

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 148 miljarder kronor under 2021. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 30 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.