Michael McNally ny medlem i Skanskas koncernledning, Bill Flemming ny VD för Skanska USA Building

Michael McNally har utsetts till vice VD i Skanska AB och till ny ordinarie ledamot i Skanskas koncernledning, Senior Executive Team, SET. Han blir även VD för Skanska USA Inc där Skanska USA Building och Skanska USA Civil ingår.

Michael McNally har tills nu varit VD för Skanska USA Building som är Skanskas amerikanska enhet inom husbyggande för kommersiella och offentliga kunder. I koncernledningen kommer McNally att ansvara för byggverksamheterna i USA, dvs både Skanska USA Building och Skanska USA Civil.

Michael McNally som har 32 års erfarenhet från byggbranschen anställdes i Skanska 1998.

– Det är med glädje vi välkomnar Mike till koncernledningen där vi ser fram emot att han ska medverka med sin grundliga erfarenhet från internationellt byggande, säger Johan Karlström, VD och koncernchef Skanska AB.

Bill Flemming har samtidigt utsetts till ny VD för Skanska USA Building. Flemming har arbetat i Skanska sedan 1986 och ingått i enhetens ledningsteam sedan 1998. Han har varit verksam i byggbranschen i 30 år.

– Bill har en längre tid varit en av de drivande ledarna inom Skanska USA Building. Han är fokuserad på lönsamhet och har de rätta värderingarna och kvalifikationerna för att driva den fortsatta utvecklingen av enheten, säger Johan Karlström.

Som tidigare meddelats har Rich Cavallaro utsetts till VD för Skanska USA Civil. Han efterträder Sal Mancini som går i pension vid årsskiftet.

Skanskas tidigare VD och koncernchef Stuart Graham och Sal Mancini, avgående VD för Skanska USA Civil, kommer att vara Senior Advisors till Skanskas VD och koncernchef Johan Karlström.

Skanska är ett ledande byggtjänsteföretag i USA med verksamhet i tre affärsenheter: Skanska USA Civil är inriktat på byggande av trafikinfrastruktur och anläggningar för energi, vatten och vattenrening.
Skanska USA Building är verksamt inom byggande, byggledning, projektering och design/bygg för ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Skanska är också verksamt inom offentlig privat samverkan genom Skanska Infrastructure Development som är inriktat på att utveckla och investera i privatfinansierad infrastruktur. Under 2007 uppgick Skanskas intäkter i USA till ca 38 miljarder kronor. I USA har Skanska totalt ca 8.500 medarbetare.

Karin Lepasoon, vice VD och kommunikationsdirektör, Skanska AB,
tel 08-753 88 74