Omvandling av aktier i Skanska AB

Report this content

Enligt Skanska AB:s bolagsordning äger innehavare av A-aktier rätt att hos bolaget påkalla omvandling av sådan aktie till B-aktier. Genom omvandling minskar det totala antalet röster i bolaget.

I samband med omvandling av aktier har bolaget en skyldighet enligt lag (1991:980) om handel med finansiella instrument att offentliggöra uppgifter om förändringen.

Under mars 2024 har på aktieägares begäran 2 000 A-aktier omvandlats till B-aktier. Det totala antalet röster i bolaget uppgår därefter till 596 320 910.

Det totala antalet registrerade aktier i bolaget uppgår till 419 903 072, varav 19 601 982 A-aktier och 400 301 090 B-aktier.

Denna information är sådan som Skanska AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom nedanstående Senior Vice President Investor Relations försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 07:30 CET.

För ytterligare information kontakta:

Antonia Junelind, Senior Vice President Investor Relations, Skanska AB, tel: 010 448 62 61

Direktlinje för media, tel: 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.