Rättsprocesser påverkar rörelseresultatet positivt med SEK 408 M under andra kvartalet

Konkurrensmyndigheten i Tjeckien informerade nyligen Skanska om att de kommer att utfärda ett beslut om att avsluta den process som inleddes under 2016 gällande R4-projektet i Tjeckien. Uttalandet följer efter den dom från Tjeckiens högsta domstol i mars 2019 som upphävde det tidigare beslutet från konkurrensmyndigheten att bötfälla Skanska och andra bolag. Mot bakgrund av den låga sannolikheten för någon fortsatt finansiell exponering i ärendet, kommer Skanska att återföra en avsättning som påverkar rörelseresultatet Centralt med totalt SEK 212 M under andra kvartalet 2019. Kassaflödet påverkas inte.

Som tidigare kommunicerat beviljades också Skanska Norge skadestånd av appellationsdomstolen i fallet Follo EPC Oslo S efter att Norges högsta domstol beslutat i april 2019 att inte ge beställaren (norska järnvägsverket Bane NOR) prövningstillstånd. Detta får en positiv påverkan om SEK 196 M på Skanskas rörelseresultat och kassaflöde i verksamhetsgrenen Byggverksamhet under andra kvartalet 2019.

André Löfgren, direktör Investor Relations, Skanska AB, tel 010 448 13 63

Jacob Birkeland, Presschef, Skanska AB, tel 010 449 19 57

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle. Skanska erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.

Denna information är sådan information som Skanska AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 juli 2019 kl. 07.30 CET