Skanska - en av världens bästa arbetsgivare enligt Forbes Magazine

Report this content

Skanska är en av världens högst rankade arbetsgivare enligt en undersökning av tidningen Forbes. Den prestigefulla listan “World’s Best Employers” baseras på en undersökning omfattande runt 170 000 anställda i över 50 länder där respondenterna arbetar för multinationella företag och institutioner.

Rankingen visar att vi är på rätt väg, säger Anders Danielsson, koncernchef, Skanska.

– Som koncernchef är ett av mina huvudmål att säkerställa att vi skapar arbetsplatser med en inkluderande kultur där vi samarbetar under hälsosamma förhållanden. Detta gäller oavsett om du arbetar i ett byggprojekt eller på ett av våra kontor. Jag kan se att detta har en tydlig påverkan på hur personalen mår och på hur vi når bra resultat.

De svarande i undersökningen fick frågan om de skulle rekommendera sitt företag för familj och vänner. Vidare ombads de betygsätta sin arbetsgivare utefter kriterier som balans mellan arbete och fritid, karriärmöjligheter, och mångfald bland de anställda.

– Att utnämnas till en av världens bästa arbetsgivare är ett bra kvitto på vårt målmedvetna arbete med kultur och värderingar i företaget, säger Therese Tegner, Executive Vice President, Human Resources, Skanska AB.

Med hänvisning till de senaste resultaten från den egna medarbetarundersökningen säger Therese Tegner:

– Våra ledare har en avgörande roll i att leva våra värderingar i det dagliga arbetet och skapa Skanskakulturen. Våra resultat visar att stoltheten i att arbeta för Skanska når rekordhöga 85 procent bland våra medarbetare. Som en global aktör med en diversifierad verksamhet är medarbetarna vår viktigaste resurs. Resultatet i Forbes undersökning, där vi jämförs med andra ledande företag i världen, är ett bevis på vilket fint företag vi tillsammans har byggt upp.

Mer om undersökningen: The World's Best Employers 2023 (forbes.com)

För ytterligare information kontakta:

Jacob Birkeland, Press och Public Affairschef, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 162 miljarder kronor under 2022. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 28 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.