Skanska är återigen en av världens bästa arbetsgivare, enligt Forbes

Skanska har för det tredje året i rad utsetts till en av världens bästa arbetsgivare av affärsmagasinet Forbes. Den prestigefulla listan “World’s Best Employers” baseras på enkäter bland mer än 300 000 anställda som arbetar för multinationella företag och institutioner i över 50 länder.

Rankingen bekräftar att Skanska erbjuder en dynamisk arbetsplats där människor kan lära, utvecklas och göra skillnad, säger Anders Danielsson, vd och koncernchef på Skanska.

– Det reflekterar det arbete vi har gjort för att attrahera och behålla de bästa människorna och teamen i branschen. Från mina diskussioner med kollegor inom Skanska globalt, har jag förstått att vårt arbete direkt påverkar våra anställdas välmående och våra prestationer, säger Anders Danielsson.

De intervjuade tillfrågades om de skulle rekommendera sitt företag till familj eller vänner, samt fick betygsätta sin arbetsgivare baserat på kriterier som balans mellan arbete och fritid, karriärmöjligheter och mångfald bland anställda.

Rankingen är också ett erkännande av Skanskas kultur och värderingar, säger Therese Tegner, Executive Vice President med ansvar för Human Resources på Skanska.

– Den speglar även arbetet med att utveckla vårt Employee Value Proposition, som en del av vår kultur med kontinuerliga förbättringar, säger hon.

Resultaten bekräftas av Skanskas årliga medarbetarundersökning.

– Den stolthet som våra anställda känner över att arbeta här lyser igenom i vår undersökning, där 85 procent säger att de är stolta över att arbeta här. Våra medarbetare, som arbetar i exceptionella team som levererar enastående prestationer, är en affärsfördel för oss på Skanska och för våra kunder, säger Therese Tegner.

Undersökningen genomfördes av marknadsundersökningsföretaget Statista. Metodik och fokus beskrivs här: The World's Best Employers 2024 (forbes.com)

Skanska inkluderades tidigare i år på LinkedIn Top Companies 2024 topp 25-lista, som en av de bästa arbetsplatserna i Sverige för karriärutveckling.

Håkan Ström, tillförordnad press- och public affairschef, Skanska, tel 010 449 10 43

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.