Skanska avyttrar E18 i Finland för cirka 165 miljoner kronor

Skanska avyttrar sin andel av E18 i Finland, som drivs som ett projekt i offentlig-privat samverkan. Försäljningspriset uppgår till cirka 165 miljoner kronor. Köpare är Skanskas pensionsfond, Trean Allmänna Pensionsstiftelse och Skanska Norges pensionsfond, Skanska Norge Konsernpensjonskasse, som investerar hälften var. Skanska Finland kommer att fortsätta ansvara för underhåll och drift av vägen. Transaktionen bokas i det fjärde kvartalet 2012.

Vägsträckan är ungefär 50 kilometer längs E18 mellan Muurla och Lohjanharju i södra Finland. Vägen öppnades för trafik i januari 2009 och slutförde därmed motorvägen mellan Åbo och Helsingfors. Genom att ersätta den befintliga smala och krokiga tvåfiliga vägen förbättrades säkerheten och framkomligheten. Den nya vägen har trafikplatser med flera nivåer, separata filer och viltstängsel. De sju tunnlarna på vägen är fullt utrustade med moderna trafikkontroller och system för nödsituationer. Vägbygget avslutades ett år tidigare än beräknat, vilket innebar en besparing på cirka 148 miljoner kronor för kunden.

– Detta är ytterligare en god investering för våra pensionsstiftelser i Sverige och Norge. Ett vägprojekt är ett bra komplement till pensionsstiftelsernas övriga investeringar och avkastningen kommer att vara en effektiv och långsiktig säkerhet för våra pensionsåtaganden, säger Jonas Granholm, ansvarig för Skanskas pensionsstiftelser.

Skanska Infrastructure Development är ett ledande företag inom offentlig privat samverkan (Public Private Partnerships, PPP). Affärsenheten investerar i, utvecklar och driver vägar, sjukhus, skolor, kraftverk och annan social infrastruktur i samarbete med den offentliga sektorn.

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Under 125 år har Skanska varit ett modernt och innovativt projektutvecklings- och byggföretag, som byggt vad samhället behövt. Idag är Skanska ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 53 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2011 uppgick till 123 miljarder kronor.