Skanska bygger 168 lägenheter i Oslo, Norge, för cirka 370 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Obos om att bygga 168 lägenheter i Oslo, Norge. Kontrakten är värt NOK 344 M, cirka 370 miljoner kronor, vilket kommer inkluderas i orderingången för Norden för det tredje kvartalet 2019.

Projektet genomförs som en del av en större transformation av stadsdelen Ulven. De 168 lägenheterna kommer att uppföras i två byggnader, fem och 14 våningar höga, med en bruttoyta på totalt 16 600 kvadratmeter.

Byggstart är planerad till den 1 november 2019 och projektet förväntas vara färdigställt om cirka två och ett halvt år.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 500 anställda under 2018.

Audun Lågøyr, kommunikationsdirektör, Skanska Norge, tel +47 93 45 25 31

Jacob Birkeland, presschef, Skanska AB, tel 010 449 19 57

Direktnummer för media, tel 010 448 88 99

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle. Skanska erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 38 000 medarbetare. Koncernens omsättning år 2018 uppgick till 170 miljarder kronor.