Skanska bygger bioteknikanläggning för Pfizer i Strängnäs för 600 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga en bioteknikanläggning i Strängnäs. Skanska ansvarar även för att installera processutrustningen. Kontraktssumman uppgår till cirka 600 miljoner kronor vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet. Av beloppet inkluderas 60 procent i Skanska Sverige och 40 procent i Skanska USA Building.

Kund är läkemedelsbolaget Pfizer som investerar totalt ca1,5 miljarder kronor i anläggningen. Avsikten är skapa en flexibel bioteknikanläggning för att ytterligare stärka bolagets position inom det växande området för läkemedelsproduktion.

– Vi är stolta över att få Pfizers förtroende för ännu ett projekt. Och det är särskilt uppmuntrande eftersom vi kan vidga vår service till Pfizer genom att förena kraften och kompetensen i våra amerikanska och svenska enheter, säger Stuart Graham, Skanskas VD och koncernchef.

Projektet omfattar en cirka 5.000 kvm stor byggnad som ansluts till en befintlig anläggning. Skanska har tidigare byggt ett antal bioteknikanläggningar för läkemedelsindustrin i Sverige. I detta projekt ansvarar Skanska Sverige för första gången även för installation av anläggningens processutrustning. Skanska Sverige assisteras därför av expertis från Skanska USA Building som har lång erfarenhet av denna typ av åtagande för läkemedelsindustrin i USA.

Byggarbetet har inletts och beräknas pågå i 30 månader.

Förutom att optimera tillverkningen av Genotropin, blir det möjligt för Pfizer att tillverka flera bioteknologiska produkter i den nya anläggningen.

Pfizer som är världens största läkemedelsbolag är en av Skanskas återkommande globala kunder. Pfizers nationella huvudkontor i Sverige och Finland har byggts av Skanska och i Danmark genomförs för närvarande en utbyggnad av Pfizers danska kontor. I USA har Skanska under åren genomfört ett flertal projekt för Pfizer. I Ann Arbor, Michigan, byggs för närvarande ett laboratorium.

Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 99
Gisela Lindstrand, informationsdirektör, Pfizer AB, tel 08-550 529 51