Skanska bygger bostäder vid Masthuggskajen i Göteborg för cirka 340 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Elof Hansson Fastigheter och Riksbyggen om att bygga ett bostadskvarter samt kommersiella lokaler vid Masthuggskajen i Göteborg. Avtalet är värt cirka 340 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Sverige i det första kvartalet 2024.

Totalt blir det 114 nya lägenheter i kvarteret där Riksbyggen står för 69 bostadsrättslägenheter och Elof Hansson Fastigheter för 45 hyresrättslägenheter samt cirka 3 000 kvadratmeter kommersiella lokaler.

Det blir totalt tre hus som sammanlänkas; ett trevåningshus flankerat av två 18-våningshus, där de kommersiella lokalerna förläggs på de nedersta våningarna och bostäderna ovanför.

Hållbarhet är ett viktigt fokusområde i byggprojektet. Ett mål är att nå 25 procents sammanlagd klimatreduktion från betong och armeringsstål under produktionen. Projektet ska miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad, nivå Silver.

Förberedande arbeten pågår och byggstart är planerad att ske i första kvartalet, 2024. Husen ska stå färdiga under våren 2027.

Tobias Ekstedt, distriktschef, Skanska Sverige, tel 010 448 14 88

Olle Rundgren, Media Relations Manager, Skanska, tel 010 448 67 94

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.