Skanska bygger Brents gröna kommuncenter i London för GBP 85 miljoner, ca 930 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga Brent Civic Centre i London-området. Kontraktssumman uppgår till GBP 85 Miljoner, ca 930 miljoner kronor vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet. Kund är kommunen Brent.

Det nya kommuncentret Brent Civic Centre ska bli en niovåningsbyggnad som omfattar totalt 40.000 kvm. Byggnaden får en stark miljöprofil med sikte på att bli den första i Storbritannien att uppnå Outstanding BREEAM-certifiering, vilket är den högsta nivån inom det brittiska miljöcertifieringssystemet Building Research Establishment Environmental Assessment Method, BREEAM.

Brent Civic Centre uppförs invid Wembley Arena och är ett led i uppgraderingen av både området och den kommunala servicen till invånarna. Cirka 2.000 personer kommer att ha sina arbetsplatser där.

Centrets nedre våningar ska bl a rymma en entréhall med reception, lokaler för bibliotek, konferenser, vigselförrättningar, ett kommunalt service center, liksom en restaurang, butiker, en träningsanläggning och en stor vinterträdgård.

De övre planen reserveras huvudsakligen för borgmästarens kansli och kommunal administration. Källarplanet ska bl a rymma parkering och teknikutrymmen.

Byggarbetet inleds omgående och avslutas i december 2012.

Skanska är det ledande Gröna företaget i Storbritannien och har mottagit utmärkelsen Sunday Times Best Green Company Award.

Skanska UK med ca 4.800 medarbetare hade 2009 intäkter som uppgick till 18 miljarder kronor. Bolaget är verksamt inom byggande av hus, anläggningar och distributionsnät samt byggservice. Skanska är också ledande inom den brittiska sektor för offentlig privat samverkan, OPS.

Tanya Barnes, informationschef, Skanska UK, tel +44 1923 423 905
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 49.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2009 uppgick till 137 miljarder kronor.