Skanska bygger förbifart Katrineholm för 312 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga en ny förbifart vid Katrineholm i Södermanland. Kontraktssumman uppgår till 312 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det andra kvartalet 2010. Kund är Trafikverket.

Kontraktet avser projektering och byggande av den östra förbifarten Väg 55/56 som är en 14 km lång mötesfri landsväg med 12 broar. De längsta broarna blir 300 respektive 100 m långa. Projekteringen sker i samarbete med Trafikverket där Skanska leder projekteringen av broarna och Trafikverket vägarna. Projektet genomförs som en samverkansentreprenad. Projekteringen inleds i maj, arbetet på plats i september och projektet ska färdigställas i december 2012. Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan. För ytterligare information, kontakta: Mats Lindahl, Projektchef, Skanska Sverige: 010 – 4488213 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38 Direktlinje för media: 010-448 88 99