• Skanska/

Skanska bygger forskningsanläggning för USD 113 miljoner, ca 840 miljoner kronor

Report this content

Skanska har fått uppdraget att leda byggandet av en ny forskningsanläggning i Kalifornien, USA. Skanskas andel av kontraktet uppgår till USD 113 miljoner, ca 840 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet 2006.

Kund är ett stort läkemedelsföretag och arbetet har kontrakterats till ett joint venture mellan Skanska USA Building och Hathaway Dinwiddie Construction Company. Det totala värdet av kontraktet omfattar USD 175 miljoner, och Skanskas andel av detta uppgår till 65 procent.

Byggnationen av den fem våningar och 27.000 kvadratmeter stora anläggningen har redan påbörjats och beräknas färdigställas i maj 2009. Alla fem våningarna innehåller utrymmen för kontor, forskning och service. Projektet omfattar också rivning av en befintlig forskningsbyggnad.

Skanska USA Building är ett ledande byggtjänsteföretag med verksamhet i USA inom byggande, byggledning, konstruktion och design/bygg. Bolaget assisterar även vid validering av anläggningar för läkemedelsindustrin. Kunderna representerar ett brett spektrum av amerikansk industri, inklusive läkemedel, hälsovård, utbildning, elektronik, infrastruktur, sport och underhållning. Bolaget är baserat i Parsippany, New Jersey, och har ca 3.700 medarbetare. Förra året uppgick intäkterna till ca 30 miljarder kronor.

För ytterligare information, kontakta:

Tom Crane, informationschef, Skanska USA Building,
tel +1 973 753 3450