Skanska bygger första etappen på ny tunnelbanelinje i New York för USD 337 miljoner, varav Skanskas andel är USD 126 miljoner, 885 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att leda och genomföra byggandet av den nya tunnelbanelinjen Second Avenue Subway Line på östra Manhattan i New York. Kontraktssumman uppgår till USD 337 miljoner, cirka 2,3 miljarder kronor, varav Skanskas andel är 37,5 procent motsvarande USD 126 miljoner, 885 miljoner kronor. Ordern inkluderas i ordersumman för det första kvartalet 2007. Kund är MTA/New York City Transit som får federalt stöd för finansieringen.

Uppdraget gäller en 245 m lång underjordsanläggning med 23 meters höjd och bredd som ska bli 96th Street Station. Härifrån byggs två parallella fyra km långa tågtunnelrör som ska drivas med en tunnelborrmaskin. Dessutom ska två arbetstunnlar byggas för den framtida 72nd Street Station.

Delar av projektets ca 100.000 kbm schaktmassor är förorenade och måste omhändertas på ett miljömässigt korrekt sätt. Därutöver ingår omdragning av ledningsnät, temporära gatuöverbyggnader och en kraftstation.

Byggarbetet inleds omgående och ska avslutas under 2010. Uppdraget genomförs i ett joint-venture med namnet S3 Tunnel Constructors med Skanska USA Civil, Schiavone Construction Co (37,5 procent) och J.F. Shea Construction (25 procent).

Arbetet på den nya tunnelbanelinjen indelas i ett flertal etapper varav detta är inledningen på den första. Second Avenue Subway Line kommer att bli totalt ca 14 km lång och avlasta Lexington Avenue Line som dagligen har mer än en miljon resenärer. Projektet finansieras genom en kombination av federala anslag för transportsatsningar och lokala medel från delstaten New York samt MTA:s finansieringsprogram.

Skanska USA Civil är den största anläggningsbyggaren i New York. För närvarande arbetar Skanska bland annat på PATH-stationen på ground Zero-området, Manhattan Bridge och Triborough Bridge, flera vattenreningsanläggningar samt New Yankee Stadium och New Meadowlands Stadium för New York Jets och New York Giants.

Skanska USA Civil är inriktat på byggande av trafikinfrastruktur och anläggningar för energi, vatten och vattenrening. Bolaget med verksamhet i östra USA, Colorado och Kalifornien har ca 4.000 anställda. Skanska USA Civils intäkter uppgick 2006 till 9,8 miljarder kronor.

Karen Diemer, informationschef, Skanska USA Civil,
tel +1 718 746 2785