Skanska bygger Forum Medicum i Lund för cirka 450 miljoner kronor

Report this content

Skanska har tecknat avtal med Akademiska Hus om att bygga nya Forum Medicum i Lund. Totalt rör det sig om cirka 15 000 kvadratmeter forsknings- och utbildningslokaler åt Medicinska fakulteten vid Lunds universitet. Ordern är värd cirka 450 miljoner kronor vilket kommer att inkluderas i orderingången för Skanska Sverige i tredje kvartalet 2020.

I Forum Medicum samlas större delen av den medicinska fakulteten vid Lunds universitet i ett hälsovetenskapligt och medicinskt kunskapscentrum. Byggnaden kommer att bli sex våningar hög samt ett källarplan. Forum Medicum har ritats av Henning Larsen Architects.

Byggstart är planerad till tredje kvartalet 2020 och byggnaden ska stå färdig under våren 2023.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 70 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 200 anställda under 2019.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Christiansson, distriktschef, Skanska Sverige AB, tel 010 449 14 20

Jacob Birkeland, press och public affairs chef, Skanska AB, tel 076 899 72 69

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.