Skanska bygger ING:s Zlote Tarasy i Warszawa för cirka 1,8 miljarder kronor

Skanska bygger ING:s Z³ote Tarasy i Warszawa för cirka 1,8 miljarder kronor Skanska har fått uppdraget av ING Real Estate i Polen att bygga Zùote Tarasy (Gyllene Terrassen) - ett nytt stadsdelscentrum som ska stå klart i centrala Warszawa om tre år. Ordern är värd cirka EUR 200 miljoner, cirka 1,8 miljarder kronor. Kontraktet inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet 2002. Z³ote Tarasy är Polens största centrumprojekt och även ett av de största i Europa. Projektet har utvecklats av ING Real Estate som har valt Skanska Polen att ansvara för genomförandet. Arbetet på plats inleds i år och projektet ska färdigställas på 37 månader. Z³ote Tarasy, mitt i centrala Warszawas affärsdistrikt, omfattar drygt 200.000 kvm. Centret ska rymma butiker, kontor och nöjeslokaler. En atriumgård täckt av ett böljande transparent tak blir anläggningens centrala mötesplats. Den moderna utformningen och det centrala läget kommer att göra Zùote Tarasy till ett nytt landmärke i staden. Projektet har initierats av bolaget Z³ote Tarasy, ett joint venture mellan ING Real Estate och staden Warszawa. Centrets framtida ägare blir Rodamco Europe B.V. och ING Real Estate Asset Management. ING Real Estate, ett ledande internationellt företag inom fastighetsutveckling, ingår i den nederländska ING- koncernen. Företagets verksamhet i Polen inriktas på butikscentra, bostäder och kommersiella lokaler. Hittills har företaget utvecklat kontors- och bostadsprojekten Holland Park i Warszawa. ING Real Estate planerar även projekt i Gdansk och Katowice. Skanska har varit aktiva i Polen sedan 1970-talet. Efter förvärv under år 2000 är Skanska ett av Polens ledande byggtjänstföretag med en omsättning på fem miljarder kronor. Skanska Polen är verksamt inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostadsprojekt. För ytterligare information, kontakta: Jan-Gunnar Glave, VD, Skanska Polen, tel + 48 22 336 31 30 Mike Sullivan, Project Director, Z³ote Tarasy, tel + 48 22 336 31 39 Agnieszka Kania, informationschef, Skanska Polen, tel + 48 22 336 30 66 Peter Gimbe, Press Officer, Skanska AB, tel 08-753 88 38 Ewa £ydkowska, informationschef ING Polen, tel +48 22 622 56 15 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/18/20021118BIT00330/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/18/20021118BIT00330/wkr0002.pdf