• Skanska/

Skanska bygger järnvägstunnel i Slovakien för ca EUR 52,8 miljoner, ca 540 miljoner kronor

Report this content

Skanska har fått uppdraget att bygga en tunnel på en större järnvägsutbyggnad i Slovakien. Skanskas andel av kontraktet uppgår till EUR 52,8, ca 540 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet. Kund är Slovakiens järnvägsmyndighet.

Projektet omfattar en ca 1.800 m lång tunnel som ska rymma dubbelspår för höghastighetståg. Tunneln utgör en del av utbyggnaden av den 17,7 km långa sträckan mellan Nove Mesto och Zlatovce i västra Slovakien. Skanska ingår i ett konsortium med tjeckiska och slovakiska byggföretag som utför järnvägsombyggnaden. Skanskas andel är 20 procent av den totala kontraktssumman som uppgår till EUR 264 miljoner. Tunnelarbetet inleds omgående och ska vara slutfört i april 2013. Den slovakiska verksamheten ingår i Skanska Czech Republic, Tjeckiens största byggföretag, som 2008 omsatte cirka 13 miljarder kronor. Bolaget har ca 6.500 medarbetare i Tjeckien och Slovakien. För ytterligare information, kontakta: Magdalena Dobisova, ansvarig för PR inom Skanskas verksamhet i Slovakien, tel +421 902 963 666 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38 Direktlinje för media: 010-448 88 99