Skanska bygger kontor i Oslo för NOK 406 M, 460 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga ett nytt huvudkontor åt det norska försäkringsbolaget Gjensidiges Forsikring i Oslo. Kontraktssumman uppgår till NOK 406 miljoner kronor, 460 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det andra kvartalet 2011. Kund är fastighetsbolaget Rom Eiendom.

Projektet omfattar en kontorsbyggnad i åtta plan över mark och med en area på 15 000 kvm. Byggnaden kommer att få en grön profil med sikte på att uppnå den norska miljöklassningen Energimerke B, som innebär ett årligt energibehov under 126kWh/kvm.

Projektet uppförs på Schweigaardsgate nära Den Norske Opera och centralstation i centrala Oslo.

Byggarbetet inleds i vår och ska vara slutfört hösten 2013.

Skanska Norge är inriktat på bygg- och anläggningsverksamhet. Enheten har ca 4.100 medarbetare. Skanska Norge hade 2010 intäkter på ca 11 miljarder kronor. I Norge är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder, kommersiella fastigheter och projekt i offentlig-privat samverkan, OPS.

Arnt Olav Hønsvik, kommunikatör, Skanska Norge,
tel +47 92 25 11 55
Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08
Direktlinje för media: 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentlig­göra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller Gröna projekt. Koncernen har idag 52.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2010 uppgick till 122 miljarder kronor.