Skanska bygger köpcentrum i Polen för PLN 153 miljoner, ca 385 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga ett shoppingcenter i sydöstra Polen. Kontraktssumman uppgår till PLN 153 miljoner, ca 385 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet. Kund är Helical Poland, ett dotterbolag till brittiska Helical Bar plc som är noterat på London-börsen och inriktat på utveckling och investering i kontorsfastigheter och köpcentra.

Uppdraget gäller det nya shoppingcentret Turawa i Opole mittemellan Wroclaw och Katowice. Anläggningen som kommer att utgöras av tre butiksbyggnader med en gemensam restaurang omfattar totalt 41.000 kvm. I Skanskas uppdrag ingår även lokalvägar med anslutning till huvudvägen till Opole samt vissa markarbeten. Arbetet på plats inleds i höst och ska slutföras i december 2010. Skanska Polen som är ett av Polens största byggbolag omsatte 2008 7,6 miljarder kronor. Bolaget har 5.700 medarbetare. I Polen är Skanska även verksamt inom kommersiell utveckling och infrastrukturutveckling genom Skanska Commercial Development Europe respektive Skanska Infrastructure Development. För ytterligare information, kontakta: Marcin Gesing, informationschef, Skanska Poland, tel +48 22 561 30 66 or +48 510 161 516 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38 Direktlinje för media: 010-448 88 99