• Skanska/

Skanska bygger Marine Operations Center i Newport, USA, för USD 147M, cirka 1,5 miljarder kronor

Report this content

Skanska har tecknat avtal med den amerikanska flottan, som har i uppdrag av National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) att bygga ett nytt NOAA Marine Operations Center på Naval Station Newport i Newport, RI, USA. Kontraktet är värt USD 147M, cirka 1,5 miljarder kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för USA för det fjärde kvartalet 2023.

Projektets omfattning inkluderar byggnation av en brygga för att rymma fyra stora fartyg och tillhörande utrustning, en 2 000 kvadratmeter stor administrationsbyggnad med parkering, förråd och ett intilliggande lastområde. Den nya anläggningen kommer att fungera som hem för NOAA:s Office of Marine and Aviation Operations (OMAO) Marine Operations Center i Atlantregionen.

Arbetet påbörjades i december 2023 och beräknas vara klart i juli 2027.

För ytterligare information kontakta:

Jacob Birkeland, press och public affairs chef, Skanska AB, tel 016 899 72 69

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 162 miljarder kronor under 2022. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 28 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.