Skanska bygger motorväg i Polen för PLN 367 miljoner, ca 890 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga en del av ringleden vid Poznan i Polen. Skanskas andel av kontraktssumman uppgår till PLN 367 miljoner, ca 890 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet. Kund är den polska vägmyndigheten.

Projektet omfattar en utbyggnad av 14 km motorväg på S11 väster om Poznan. I uppdraget ingår 12 viadukter, fyra trafikplatser, en bro, två cykel- och gångbroar samt totalt ca 12 km lokala anslutningsvägar. Den nya vägen ska leda genomfartstrafiken utanför Poznan och förbindas med motorvägarna A2 och S5. Projektet genomförs i ett konsortium där Skanska har 80 procent av kontraktet som totalt uppgår till ca PLN 459 miljoner. Arbetet påbörjas i augusti och ska vara klart i slutet av 2011. Tidigare i år färdigställde Skanska en uppgradering av en 14 km lång sträcka på S11 i södra Poznan. Skanska Polen som är ett av Polens största byggbolag omsatte 2008 7,6 miljarder kronor. Bolaget har 5.700 medarbetare. I Polen är Skanska även verksamt inom kommersiell utveckling och infrastrukturutveckling genom Skanska Commercial Development Europe respektive Skanska Infrastructure Development. För ytterligare information, kontakta: Marcin Gesing, informationschef, Skanska Poland, tel +48 22 561 30 66 or +48 510 161 516 Pontus Winqvist, direktör, Investor Relations, Skanska AB, tel 010-448 88 51 Direktlinje för media: 010-448 88 99