Skanska bygger motorväg i Tjeckien för 365 miljoner kronor, CZK 1 miljard

Skanska har fått uppdraget att bygga en motorvägssträcka i Tjeckien. Skanskas kontraktssumma uppgår till CZK 1 miljard, ca 365 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det första kvartalet. Kund är den tjeckiska vägmyndigheten. Projektet finansieras med stöd av den statliga tjeckiska infrastrukturfonden.

Uppdraget avser en ca 6 km lång fyrfilig motorväg på D47 från Bohumin i östra Tjeckien till den polska gränsen. När denna delsträcka är klar 2011 är motorvägen helt utbyggd mellan Ostrava och polska gränsen där D47 ska ansluta till polska A1. Skanska har tidigare byggt flera etapper på D47.

I uppdraget ingår 21 broar varav den längsta är den 175 m långa bron över floden Olše. Arbetet inleds omgående och vägen ska vara färdigställd 2011.

Projektet genomförs i ett konsortium där Skanska har 34 procent, ODS-Dopravní har 35 procent, ALPINE CZ 19 procent och OHL ŽS 12 procent av den totala kontraktssumman som uppgår till CZK 3 miljarder.

Skanska Czech Republic, som är Tjeckiens största byggföretag, omsatte 2007 cirka 11 miljarder kronor. Bolaget har ca 7.000 medarbetare.

Ondrej Such, presschef, Skanska Czech Republic,
tel +420 267 095 444