Skanska bygger motorväg i Tjeckien för ca 550 miljoner kronor, EUR 48 miljoner

Skanska har fått uppdraget att bygga ut en motorväg i Tjeckien. Skanska andel av kontraktssumman uppgår till EUR 48 miljoner, ca 550 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det första kvartalet. Kund är den tjeckiska vägmyndigheten. Projektet finansieras genom EU och Europeiska Investeringsbanken, EIB.

Uppdraget genomförs i ett konsortium där Skanska ingår. Den totala kontraktssumman uppgår till EUR 127 miljoner varav Skanskas andel är 38 procent, motsvarande EUR 48 miljoner. I konsortiet ingår även tjeckiska byggbolag.

Projektet gäller en delsträcka på väg I11 nära Ostrava i nordöstra Tjeckien och omfattar ca 10 km. Befintliga vägsträckor ska byggas ut till fyrfilig motorväg och vid några mindre städer byggs nya förbifarter och trafikplatser med anslutningsvägar. Skanska ansvarar för 4 km där bland annat en 526 m lång bro ingår.

Arbetet på plats har inletts. Vägen ska öppnas för trafik i mars 2012.

Skanska Czech Republic, som är Tjeckiens största byggföretag, omsatte 2008 cirka 13 miljarder kronor. Bolaget har 6.800 medarbetare i Tjeckien och Slovakien. I Tjeckien är Skanska även verksamt inom utveckling av kontorsfastigheter genom Skanska Commercial Development Europe.

Jan Hrabovský, ansvarig för PR, Skanska Czech Republic,
tel +420 737 255 016