Skanska bygger motorväg i Tjeckien för ca 560 miljoner kronor, CZK 1,4 miljarder

Skanska har fått i uppdrag att bygga en sträcka på motorvägen R48 i Tjeckien. Skanskas andel av kontraktet uppgår till CZK 1,4 miljarder, ca 560 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet 2009. Kund är den tjeckiska vägmyndigheten. Projektet finansieras genom landets statliga fond för transportinfrastruktur och stöd väntas även från EU:s fond för transportinfrastruktur.

Uppdraget genomförs i ett konsortium lett av Skanska. Den totala kontraktssumman uppgår till CZK 2,75 miljarder, ca 1,1 miljarder kronor, varav Skanskas andel är 51 procent. Kontraktet avser en 7 km lång vägsträcka på motorvägen R48, mellan Rychaltice och Frydek-Mistek, i nordöstra Tjeckien. Den fyrfiliga motorvägen kommer bl a att inkludera en 160 meter lång tunnel, bullerskydd och 15 broar. Arbetet inleds i slutet av 2009 och ska vara färdigställt i början av 2013. Skanska Czech Republic, som är Tjeckiens största byggföretag, omsatte 2008 ca 13 miljarder kronor. Bolaget har 6.800 medarbetare i Tjeckien och Slovakien. I Tjeckien är Skanska även verksamt inom utveckling av kontorsfastigheter genom Skanska Commercial Development Europe. För ytterligare information, kontakta: Jan Hrabovský, ansvarig för PR, Skanska Czech Republic, Tel +420 737 255 016 Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38 Direktlinje för media: 010-448 88 99