• Skanska/

Skanska bygger mottagningsanläggning för koldioxid väster om Bergen i Norge för NOK 380M, cirka 365 miljoner kronor

Report this content

Skanska har tecknat avtal med energibolaget Equinor om att bygga den nya mottagningsanläggningen för koldioxid i Øygarden väster om Bergen. Kontraktet var föremål för slutgiltigt godkännande i det norska parlamentet av CCS-projektet (fullskalig lagring av koldioxidupptagning) i Norge. Detta godkännande är nu på plats och byggkontraktet till ett värde av 380 miljoner norska kronor, cirka 365 miljoner kronor, kommer att inkluderas i Skanskas orderingång för Norden för det fjärde kvartalet 2020.

Projektet utgör en viktig del av Northern Lights-projektet, som är ett samarbete mellan Equinor, Shell och Total. I kontraktet ingår markarbeten, byggande av en kaj, en byggnad för administration samt verkstads- och laboratoriebyggnader för den nya mottagningsanläggningen.

Northern Lights-projektet är en del av CCS-projektet i Norge som omfattar insamling av koldioxid från industriella källor och transport av flytande koldioxid till landterminalen i Øygarden på den norska västkusten. Från terminalen kommer den flytande koldioxiden att transporteras per rörledning till en havsbaserad lagringsplats i Nordsjön för permanent lagring.

Byggnadsarbetena startar omedelbart och projektet kommer att slutföras i oktober 2022.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 70 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 200 anställda under 2019.

För ytterligare information kontakta:

Audun Lågøyr, kommunikationsdirektör, Skanska Norge, tel +47 934 52 531

Olof Rundgren, Media Relations Manager, Skanska AB 010 448 6794

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska är en världsledande aktör inom bygg och projektutveckling på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Med utgångspunkt i bolagets värderingar vill Skanska bidra till ett bättre samhälle och erbjuder innovativa och hållbara lösningar för såväl enkla som komplexa uppdrag. Koncernen har cirka 35 000 medarbetare och omsättningen under 2019 uppgick till 177 miljarder kronor.