Skanska bygger multiarena i Partille för 328 miljoner kronor

Report this content

Skanska har slutit avtal med Partillebo AB om uppförande av en multihall för idrott och kultur i Partille. Ordervärdet är 328 miljoner kronor, vilket inräknas i Skanska Sveriges orderingång för fjärde kvartalet 2013.

Arenan byggs i Partille centrum och får en total bruttoarea på cirka 16 100 kvm. Därtill byggs komplementbyggnader motsvarande cirka 800 kvm.

Partille arena blir en flexibel anläggning som snabbt kommer att kunna ställas om till olika typer av arrangemang. När arenan står färdig ska den även inrymma bland annat kontor, konferensrum, bowlinghall och restaurang.

Projekteringsarbeten inleds omgående och byggstart är planerad till januari 2014. Målet är att arenan ska invigas i mitten av september 2016.

Skanska Sverige är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande. Affärsenheten har cirka 11 000 medarbetare och intäkterna uppgick 2012 till cirka 30 miljarder kronor. I Sverige är Skanska även verksamt inom utveckling av bostäder och kommersiella lokaler.

För ytterligare information kontakta:

Anders Erlandsson, regionchef, Skanska Sverige AB, tel 010-448 41 16

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 08

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2012 uppgick till 132 miljarder kronor.