• Skanska/

Skanska bygger nytt logistikcenter i Sibbo, Finland – Skanskas kontrakt värt cirka 419 miljoner kronor

Report this content

Joint venture-bolaget Freeway, skapat av Skanska och Lemmikäinen, har skrivit kontrakt om att bygga S-gruppens nya logistikcenter i Bastukärr, Sibbo, Finland. Kontraktet för den första fasen är värt EUR 98 M, cirka 838 miljoner kronor. Skanska kommer att inkludera sin andel, EUR 49 M, cirka 419 miljoner kronor, i orderingången för Skanska Finland för tredje kvartalet 2013.

Logistikcentret kommer att ha en yta om cirka 189 000 kvm och en kapacitet om cirka 3 400 000 kbm. Projektet genomförs i fem delvis överlappande faser, med separata byggkontrakt för varje fas. Den första fasen omfattar 75 000 kvm. Skanska och Lemmikäinen har lika stora delar av joint venture-bolaget. Freeway och ett företag som ägs av S-gruppen, S-Ryhmän Logistiikkakeskukset Oy, skrev ett ramavtal om byggandet av logistikcentret i juni 2012.

Arbetet har inletts och den första fasen ska vara färdig sommaren 2016. Hela logistikcentret kommer att vara färdigt under 2018.

Skanska Finland är ett av de ledande byggbolagen i Finland och Estland. Bolaget är verksamt inom husbyggnad, såväl bostäder som kommersiella lokaler, och anläggningsbyggande. 2012 uppgick Skanska Finlands intäkter till cirka 8,4 miljarder kronor, inklusive den estniska verksamheten. Bolaget har cirka 2 460 medarbetare. I Finland är Skanska även aktivt inom utveckling av bostads-, kontors- och OPS-projekt.

För ytterligare information, kontakta:

Liisa Salmela, Communications Manager, Skanska Oy, tel. +358 50 374 3070

Pontus Winqvist, direktör, Investor Relations, Skanska AB, tel 010-448 88 51

Direktlinje för media, tel 010-448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

Informationen är sådan som Skanska AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden.

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 57 000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2012 uppgick till 132 miljarder kronor.